Socio-emotional education in the UMSNH Law degree
Keywords:
Training competencies, Educational model, UMSNH, Law degreeAbstract
The education of university students and, in this particular case, of legal professionals from the Nicolaita Educational Model is the substantial educational function to converge towards humanistic, sociopolitical, technological and scientific development in Michoacan environment, hence the activities. Academics are directed towards the mission of promoting the talent of students who will be the professionals of the future and those responsible for moving the wheels of society and generating sociocultural transformations. With the return to presence in the classrooms, it has become clear that the teaching of Law has focused on the development of intellectual skills with a marked forgetfulness of emotional development. Psychological intervention has been required to address the psycho-emotional crises that students present, hence institutional psychological support services are over-demanded. This corroborates the need for an effective comprehensive education, where cognitive development is complemented by emotional development and promotes the socio-emotional hygiene of students, since education is a process characterized by interpersonal relationships, which are impregnated with emotional factors. to which you will have to pay attention.
Downloads
References
América Economía (2024). Mejores Universidades en México 2024. https://mextudia.com/rankings/economista-america-economica/#mejores+universidades+en+m%c3%a9xico+2024
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2024). Anuarios Estadísticos de Educación Superior. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Beltrán-Llavador, J., Íñigo-Bajos, E. y Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente, en Revista iberoamericana de educación superior, México, 5(14), pp. 3-18. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n14/v5n14a1.pdf
Boqué, M. C. (2003). Cultura de mediación y cambio social. Gedisa.
Coordinación de la Investigación Científica (2020). Consejo Universitario de la UMSNH aprueba actualización del Plan de Estudios de la FDCS. https://www.cic.umich.mx/noticias/3646-consejo-universitario-de-la-umsnh-aprueba-actualizacion-del-plan-de-estudios-de-la-fdcs.html
CONADIC (2021). Informe sobre la Situación de la Salud Mental y el Consumo de Sustancias Psicoactivas, https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/648021/INFORME_PAIS_2021.pdf
Correas, Ó. (1998). Metodología jurídica. Una introducción filosófica I (2ª ed.). Fontamara.
Dirección de Control Escolar (2019). Inician proceso de actualización del Plan de Estudios de la Licenciatura en Derecho. http://www.dce.umich.mx/inician-proceso-de-actualizacion-del-plan-de-estudios-de-la-licenciatura-en-derecho
Dirección de Transformación Digital. (2024). Breve recuento histórico. https://www.transformaciondigital.umich.mx/about-us.html
Elias, J. (2006). Aprendizaje académico y socio-emocional. CENEVAL, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129414_spa
Entelman, R. F. (2002). Teoría de conflictos. Hacia un nuevo programa. Gedisa.
Facultad de Derecho y Ciencias Sociales (2016). Reglamento de Titulación para la Licenciatura en Derecho. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales UMSNH - Titulacion
Facultad de Derecho y Ciencias Sociales (2024). https://www.umich.mx/oferta-sup.html
Gaete, R. (2011). Relación de las universidades con sus stakeholders en Internet: un modelo de análisis. Ciencia, docencia y tecnología, (42) 9-39. http://www.scielo.org.ar/pdf/cdyt/n42/n42a01.pdf
Heffermehl, F. (2003). Construir la Paz. Icaria-Antrazyt.
Larroyo, F. (1980). La Ciencia de la Educación (18ª ed.). Porrúa.
Mayer, B. S. (2008). Más allá de la neutralidad. Cómo superar la crisis de la resolución de conflictos (trad. de R. Calvo Soler). Gedisa.
Morin, E. (1982). Ciencia con conciencia (trad. de A. Sánchez). Anthropos.
Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo (edición a cargo de M. Pakman). Gedisa.
Pirela, J. (2007). Las tendencias educativas del siglo XXI y el currículo de las escuelas de Bibliotecología, Archivología y Ciencia de la Información de México y Venezuela, en Investigación bibliotecológica, 21(43), 73-105. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2007000200004&lng=es&tlng=es
Plan de Estudios de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (1994). Organización Académica y Programas de Estudios de Licenciatura (3ª ed.). Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Rodríguez, J. M. (2010). Responsabilidad social universitaria: Del discurso simbólico a los desafíos reales. Cuesta González, M. de la, Cruz Ayuso, C. de la y Rodríguez Fernández, J. M. (coord.). Responsabilidad social universitaria. Netbiblo, 3-24. https://books.google.es/books?id=T-ZjJSnvFaYC&lpg=PA3&dq=autonom%C3%ADa%20universitaria%20y%20responsabilidad%20social&lr&hl=es&pg=PA3#v=onepage&q=autonom%C3%ADa%20universitaria%20y%20responsabilidad%20social&f=false
Vallaeys, F., Cruz, C. de la y Sasia, P. M. (2009). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. México: Banco Interamericano de Desarrollo- McGraw-Hill Interamericana Editores. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Responsabilidad-social-universitaria-Manual-de-primeros-pasos.pdf
Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. (2020). Modelo Educativo Nicolita. https://www.umich.mx/documentos/Normatividad/MODELO%20EDUCATIVO%20UMSNH.pdf
Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. (2024). Programas Educativos que oferta la Licenciatura de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. https://www.umich.mx/oferta-sup.html
Witker V., J. y Larios, R. (1997). Metodología Jurídica. México: Mc Graw-Hill.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Teresa Vizcaíno López and Olga Lilia Pedraza Calderón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.